OK

OKCancel


Ďakujeme

Zavrieť
mediacachable:1

Čo presne sú návaly tepla počas menopauzy a ako si s nimi poradiť?

  • Obľúbené

Návaly tepla sú jedným z vedľajších účinkov hormonálnych zmien – ide o najznámejšie symptómy spojené s menopauzou. Prečo k návalom tepla dochádza a čo robiť, keď sa objavia.

Až 80 % žien zažíva návaly tepla a nočné potenie, ide o najčastejšiu príčinu diskomfortu v období menopauzy. K návalom tepla (alebo horúčavy) môže dochádzať už počas perimenopauzy – v období pred menopauzou, ktoré sa zvyčajne objavuje priemerne päť rokov pred menopauzou (1) a až desať rokov po menopauze. Porozumenie návalom tepla je prvým krokom k tomu, aby ste sa s týmto problémom ľahšie vyrovnali.

Čo sú návaly tepla?

Nával tepla je neočakávaný, nekontrolovateľný a samovoľný pocit tepla, ktorý začína v oblasti krku a tváre, často býva sprevádzaný začervenaním a potením. V niektorých prípadoch ženy uvádzajú aj zimnicu, ktorá prichádza vzápätí.  Ide o denný ekvivalent často intenzívneho nočného potenia, ktoré je tiež veľmi častým prejavom menopauzy.

Návaly tepla a menopauza

Zníženie hladiny estrogénu narúša mechanizmus riadiaci telesnú teplotu, ktorý sa nachádza v hypotalame. Ide vlastne o akýsi prirodzený telesný termostat. Keď dôjde k hormonálnej nerovnováhe, vyšle táto žľaza impulz, že telu je veľmi teplo, preto sa zvyšuje tepová frekvencia a dochádza k rozšíreniu ciev, čo sa prejavuje začervenaním a potením – ide o prirodzený mechanizmus, ktorý vás má ochladiť. To sa síce v lete alebo pri cvičení celkom hodí, ale keď to nečakáte, môže to pre vás byť nepríjemné a môžete sa cítiť trápne. Väčšina žien sa s týmto problémom stretáva počas obdobia perimenopauzy, návaly tepla však môžu pretrvávať aj nejakú dobu po menopauze.

Menopause and hot flashes: understanding how and why

Čo pri návaloch tepla pomáha?

Náhle návaly tepla často zhoršujú rôzne faktory ako napríklad intenzívne emócie, stres či alkohol. Pokiaľ sa budete vyhýbať kofeínu, korenenému jedlu a cigaretám môže to pomôcť návaly tepla aj nočné potenie zmierniť. Vďaka voľnému oblečeniu a priedušným materiálom sa zas budete cítiť pohodlne. V stresových situáciách skúste zachovať pokoj, ako to len pôjde. Pomôcť by vám mohlo aj pravidelné kardio, joga a meditácia. Pokúste sa tiež na návaly tepla príliš nemyslieť, zmiernite tým úzkosť, ktorú v súvislosti s nimi najskôr pociťujete. Vyzrejte na spúšťače návalov tepla tak, že si svoje symptómy spojené s menopauzou budete písať – poznamenajte si, čo ste jedli a pili, keď k návalom došlo. Môže vám to pomôcť zaviesť si určitý štýl života a nájsť spôsob, ako nežiaducim epizódam predísť. Buďte tiež pripravený si návaly pripustiť a neprikladať im takú váhu, vaše očakávanie je totiž väčšinou horšie než realita. Navyše, vaše návaly nie sú pre okolie také zjavné, ako si myslíte.

Vaša pleť počas noci: ako bojovať s dôsledkami nekvalitného spánku

Mnoho žien sa počas menopauzy stretáva s ťažkosťami so spánkom, a to z veľkej časti vinou nočného potenia a nepokoja. Pokiaľ telo príde o túto zásadnú dobu nevyhnutnú pre odpočinok, môže byť narušený biologický mechanizmus vyžadovaný pre regeneráciu a detoxikáciu pleti, čo môže následne viesť k mdlej, dehydratovanej, nezjednotenej a opuchnutej pleti. Proti tomuto bojujte extra dávkou aktívnych látok, ktoré pleti dodajú komfort a rozjasnenie, aj keď spíte menej. Pre sviežejší vzhľad po prebudení vyskúšajte aktívne látky ako Proxylane™, kyselinu hyalurónovú, hedione a HEPES v kombinácii so zložkami zmierňujúcimi prekrvenie.

Pomáhajú pri návaloch tepla potravinové doplnky?

Ako väčšinu symptómov spojených s menopauzou je ťažké návaly tepla a nočné potenie celkom eliminovať bez hormonálnej liečby pod lekárskym dohľadom. Niektoré rastlinné potravinové doplnky vám však môžu pomôcť zmierniť špecifické prejavy menopauzy, návaly tepla nevynímajúc. Vyskúšajte rastliny pôsobiace podobne ako estrogén: pupalka, vitex jahňací, sója, chmeľ alebo ďatelina lúčna. Tieto rastliny údajne pomáhajú návaly tepla zmierniť. Pridajte ešte rozchodnicu a horčík, vďaka ktorým sa vám bude lepšie dariť kontrolovať výkyvy nálad. Optimálne dávkovanie však vždy konzultujte so svojím lekárnikom, prírodným liečiteľom či výživovým poradcom.   Symptóm, ktorý môže byť pre jednu ženu len nepríjemný, môže byť pre inú doslova vysiľujúci. Vždy ale existujú spôsoby, ako návaly tepla počas menopauzy lepšie zvládať.

1. Vichy, Ménopause, mode d’emploi, p11

Náš ikonický prípravok

  • Novinka

    Phytosculpt

    NEOVADIOL

    Phytosculpt

    Denné krémy

    Spevňujúca a remodelačná starostlivosť o krk a kontúry tváre

  • Compensating Complex Denný krém na normálnu a zmiešanú pleť

    NEOVADIOL

    Compensating Complex Denný krém na normálnu a zmiešanú pleť

    Denné krémy

    Pokrokový remodelačný krém pre zrelú pleť

  • Night Compensating Complex Nočný krém pre zrelú pleť

    NEOVADIOL

    Night Compensating Complex Nočný krém pre zrelú pleť

    Nočné krémy

    Pomáha redukovať prejavy menopauzy na pleť a navracať jej mladistvý vzhľad

  • Compensating Complex Sérum

    NEOVADIOL

    Compensating Complex Sérum

    Séra na tvár

    Pokrokové remodelačné sérum pre zrelú pleť

  • Najčítanejšie

    Buďte v menopauze v pohode

    PLEŤ

    Buďte v menopauze v pohode

    Menopauza je dôležité obdobie v živote každej ženy, kedy dochádza k poklesu tvorby hormónov, čo môže mať u každej ženy iný dôsledok. O menopauze existuje rad mýtov a falošných povier, ktoré môžu mať negatívny dopad na vnímanie tejto životnej fázy aj na samotnú psychiku žien. Preto vám prinášame rozhovor so psychologičkou a mentálnou koučkou Kamilou Velkovou, ktorá vám objasní, prečo sa nemusíte menopauzy báť.

    Prečítať článok

    go to top